Oświetlenie w fotografii

Najważniejszym czynnikiem w fotografii jest oświetlenie, wszystko inne ma zdecydowanie mniejszy wpływ na zdjęcie. Nie ma wielkiego znaczenia czy źródło światła jest sztuczne czy słoneczne najważniejsze by było rozproszone. Może byd rozproszone dzięki modyfikatorom światła tj. na przykład soft boxy, a w naturze poprzez chmury przez które przebija się słońce. Ostre i skoncentrowane źródło światła daje bardzo nieciekawe efekty. Przy fotografowaniu ludzi ( tematyce która interesuje mnie najbardziej) agresywne źródło światła zniekształca twarz i daje nieprzyjemny wyraz zdjęciu, jednym słowem szpeci.

W fotografii studyjnej stosuje się różne modyfikatory światła od parasolek po czasze. Ale najbardziej lubianymi i „upiększającymi” są soft boxy-czyli duże płócienne „szafki” które w środku maja żarówkę halogenową i lapę błyskowa którą synchronizuje się z aparatem i innym modyfikatorem. Światło wewnątrz softboxu rozchodzi się po ścianach i dodatkowo zostaje rozproszone przez powierzchnię dyfuzyjną. Przeciwnie niż przy błysku lampy błyskowej czy parasolek mamy kontrolę nad kątem i kierunkiem padania światła.

lampy_01

 

W fotografii portretowej najczęściej stosowany jest soft box ośmioboczny tak zwany Octa.
Ale Zasada jest jedna dla wszystkich -im większa powierzchnia tym bardziej rozproszone światło i lepszy efekt.
Możemy zastosować jedną lub dwie powierzchnie rozpraszające. Wówczas odpowiednio modyfikując natężeniem lampy możemy wykreować oczekiwany efekt.

lampy_0A

Drugim modyfikatorem ulubionym w studyjnych portretach jest Beauty Dish, czyli prościej srebrna
misa ze spodkiem w środku.

Charakteryzuje się zdecydowanym natężeniem i rozproszeniem światła stosowanym w fotografii
beauty, stąd jego nazwa. Czasem dla zmiękczenia ostrości rozproszanego światła stosuje się dyfuzory
na czaszę zwane potocznie „skarpetą”.

Odpowiednio skierowany na modela beauty dish „odwdzięczy się” ciekawymi efektami.

lampy_05

Ustawienie punktów świateł ma również swoje zasady
Przeważnie do oświetlenia osoby używa się 2lub 3 żródeł swiatła.
Główne oddalone od aparatu o kąt 45stopni o głównym natężeniu tzw. Key Light
Wypełniające które zmiękcza cienie i kontrast tzw. Fill light
Oraz światło umiejscowione wysoko i z tyłu modela padające na tyl głowy tzw. Hair light
Co na diagramie odręcznym wygląda mniej więcej tak:

lampy_06

Mając do dyspozycji taką konfiguracje mamy wiele możliwości na interesujący portret.

Polecane wpisy